מאת ד"ר דב פוגל
 דיאטה נכונה, יכולה לסייע בהורדת הסוכר בדם. למרות זאת, אין זה אומר שעל המטופל להימנע מכל המזונות שהוא אוהב. עדיין ניתן ליהנות ממגוון רחב של מזונות ולשמור על מצב מאוזן של סוכר. חשוב לשמור על איזון בצריכת הפחמימות, החלבון והשומנים. מה שקובע תזונה מאוזנת זה שילובי המזון שעוזרים לשמור על מדדי הסוכר הנכונים בדם ולהימנע משינויים קיצוניים במדדים אלו שיגרמו שוב לסממני הסוכרת כגון הצורך במתן שתן תכוף, צמא מוגבר, עייפות, סחרחורות, כאבי ראש, שינויים במצבי רוח והיפוגליקמיה. 


תזונה הנכונה לטיפול בסוכרת- מה עלי לאכול?
על מנת לשמור על תזונה נכונה, תחילה עלינו להבין כיצד מזונות שונים משפיעים על רמת הסוכר.
פחמימות, שנמצאות בדגנים, לחם, פסטה, חלב, מתוקים, פירות וירקות עם עמילן, מתפרקים לגלוקוזה בדם מהר יותר מכל מזון אחר, מה שגורם לעלייה ברמת הסוכר ועלול ליצור היפוגליקמיה.
חלבונים ושומנים לא משפיעים באופן ישיר על רמת הסוכר, אך יש לצרוך את שניהם במידה מבוקרת על מנת לשמור על משקל מאוזן.
בכדי לשמור על רמת סוכר נכונה בדם, יש לאכול מזונות מגוונים אבל לצרוך מנות קצובות של מזונות מקבוצת הפחמימות מכיוון שלמזון זה יש השפעה ישירה על רמת הסוכר. 

מהי כמות הפחמימות שניתן לצרוך?
כמות הפחמימות המומלצת היא בין 45%-60% מכמות הקלוריות היומית, אך לטיפול בסוכרת מסוג 2 יש לצרוך פחות פחמימות מטווח זה. הדרך הטובה ביותר היא להיוועץ בתזונאי או ברופא המטפל על מנת לקבל את המדד המדויק של פחמימות שיש לצרוך, שכן מדד זה שונה מאדם לאדם ותלוי בגורמים שונים.
באופן כללי, אם המטופל צורך 50% מכמות הקלוריות היומית שלו מפחמימות, ועליו לצרוך 2,000 קלוריות ביום, אלף קלוריות יהיו מקבוצת הפחמימות.
גרם אחד של פחמימה שווה 4 קלוריות. יש לחלק את הקלוריות מן הפחמימות בארבע על מנת לצרוך את הכמות הנכונה של פחמימות בגרמים, עד ל- 250 גרם. 

המזונות הטובים ביותר לחולי סוכרת מסוג 2 כלל חשוב בתזונה נכונה הוא שחצי מהצלחת צריכה להיות ירקות לא מעומלנים, ושאר הצלחת צריכה להכיל דגנים מלאים, אגוזים, חלבון רזה, מוצרי חלב ללא שומן או דלי שומן ומנות קטנות של פרות טריים ושומן בריא. ובנוסף, חשוב לצרוך מספיק סיבים תזונתיים שעוזרים לשמור על תנועת מעיים תקינה.

יש להימנע מסוכרים ופחמימות מעובדים כגון משקאות ממותקים, ממתקים וחטיפים. ממתיקים מלאכותיים לא בהכרח יעלו את רמת הסוכר אך הם עלולים להשפיע על תגובת האינסולין בגוף.
במזונות מעובדים יש גם כמות גבוהה של סודיום, שמעלה את לחץ הדם ועלול לגרום לסיכון למחלות לבביות או שבץ, שהם סיבוכים ידועים בסוכרת. לכן, יש להקפיד על מדידה של לחץ הדם באופן קבוע. 

מזונות עתירי חלבון שיש לצרוך במצב של סוכרת מסוג 2 יש לצרוך מזונות עם חלבון רזה בלי או עם כמות נמוכה של שומן רווי. עבור צמחונים או טבעונים, קטניות, אגוזים וטופו הם הבחירה הנכונה של חלבון. יש להקפיד לצרוך כמות מתונה של אגוזים מכיוון שהם עתירי שומן וקלוריות. צריכה של חלבון בריא עוזרת לשמור על משקל ומסייעת להרזיה מה שמפחית את הסיכון לעמידות לאינסולין. 

רשימת המזונות עתירי החלבון היא:
דגים כגון סלומון וטונה, בשר הודו ועוף (ללא העור), קטניות, יוגורט לבן נטול שומן, אגוזים לא קלויים כמו שקדים ואגוזי מלך( במידה!), ביצים וטופו. רשימת המזונות שיש להימנע מהן היא: בשר מעובד כמו נקניקיות, המבורגרים ושניצלים מעובדים, בייקון, פפרוני וכו. אגוזים קלויים ומומתקים. משקאות חלבון ממתוקים. 

מהם הדגנים שיש לצרוך במצב של סוכרת מסוג 2?
בניגוד לדעה הרווחת, לא צריך להימנע מכל סוגי הפחמימות. למעשה, צריכה של פחמימות מלאים מסייעת בטיפול בסוכרת מכיוון שהם עשירים בסיבים תזונתיים שמסייעים למערכת עיכול תקינה ונותנים תחושת שובע שעוזרת בהורדה במשקל. בנוסף, דגנים מלאים מכילים וויטמינים, מינרלים ופייטו כימיקלים חשובים שעוזרים למערכת החיסונית וחשובים לחולי הסוכרת. מצד שני, פחמימות ממזונות מעובדים כגון לחם לבן, מתוקים וחטיפי דגנים מסוכנים לחולי סוכרת מכיוון שהם גורמים לעלייה פתאומית ברמת הסוכר בגוף. קמח לבן מעובד אינו מכיל את הוויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים שקמח מלא מכיל. 

יש לזכור שאת כמות הפחמימות צריך לספור ולוודא שהיא תואמת לכמות הפחמימות היומית. 

רשימת המזונות מקבוצת הפחמימות שיש לצרוך במתינות היא:
אורז בר או אורז חום, קינואה, לחם מדגנים מלאים, דגני בוקר מלאים כמו משיבולת שועל מלאה ופסטה מחיטה מלאה. רשימת המזונות שיש להימנע מהם: לחם לבן, מאפים, דגני בוקר ממותקים, אורז לבן ופסטה. מהם מוצרי החלב המומלצים במצב של סוכרת מסוג 2? מוצרי חלב, כאשר נבחרים בקפידה, מסייעים לחולי סוכרת. חשוב להקפיד על מוצרי חלב דלי שומן או ללא שומן, מכיוון שמוצרי חלב עתירי שומן גורמים להשמנה וגורמים למצב של עמידות בפני אינסולין. הבחירה הטובה ביותר היא: חלב רזה, יוגורט לבן נטול שומן, גבינת קוטז', דלת סודיום ונטולת שומן, גבינה דלת שומן, קפיר ללא סוכר. 

יש להימנע מ: חלב עתיר שומן או מופחת שומן (2%), חלב ממותק בטעמים (שוקו), קוטז' עם שומן מלא או מופחת, יוגורט עתיר שומן, גבינה עתירת שומן וקפיר עתיר שומן וממותק. 

מהם הירקות המומלצים לחולי סוכרת מסוג 2?
ירקות הם חלק חשוב בתזונה מאוזנת. הם עשירים בסיבים תזונתיים ובמרכיבים חיוניים. גם ירקות קפואים ללא תוספות טובים כמו ירקות טריים ואף ירקות משומרים עם סודיום מופחת. ניתן גם לשטוף ירקות משומרים במים בכדי להפחית את כמות המלחים. 

כלל חשוב בתזונה מאוזנת לחולי סוכרת הוא שחצי מן הצלחת צריכה להיות מורכבת מירקות לא מעומלנים ועם כמות מעטה של סודיום. במקום מחית תפוחי אדמה למשל, ניתן לאכול מחית מכרובית או מתפוח אדמה מתוק. 

רשימת הירקות שיש לצרוך היא: 
ירקות ירוקים כמו קייל, תרד ועלי סלק. ירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי וכרובית. מלפפונים, אספרגוס, כרוב ניצנים, בצל, ארטישוק ופלפל. רשימת הירקות שיש להימנע מהם או לצרוך במתינות: תירס, תפוח אדמה לבן, תפוח אדמה מתוק, בטטה, אפונה וסלק. 

מהם הפירות המומלצים לחולי סוכרת מסוג 2?
פירות הם הפחמימות, אך יחד עם זאת הם חשובים בתזונה לטיפול בסוכרת מכיוון שהם עשירים בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון ומסייעים בשמירה על מערכת החיסון. פירות הם בחירה עדיפה על מאפים, עוגות ומתוקים אך יש להקפיד על ספירת הקלוריות של פירות שהם חלק מקבוצת הפחמימות ויש לצרוך אותם במתינות. יש להימנע משתייה של מיץ פירות שמכיל כמות גבוהה של פחמימות לעומת אכילה של הפרי הטרי. כמו כן, פירות יבשים הם לא הבחירה המיטבית מכיוון של הנוזלים יובשו ואז כמות קטנה מהם מכילה כמות גבוהה ולא מספקת של פחמימות לעומת אכילה של הפרי הטרי. שתי כפות שלצימוקים למשל, מכילים את אותם 15 גרם פחמימות שיש בתפוח שלם. בפירות משומרים יש כמות גבוהה של סירופ סוכר שיש להימנע ממנו בכל מחיר. 

החדשות הטובות הן, שמנת פירות יומית מאוזנת מסייעת בשמירה על הבריאות ומספקת מרכיבים חיוניים.רצוי לשלב את אכילת הפירות עם אכילת חלבון, עם יוגורט או מנת אגוזים, כך הגוף יפרק את הפחמימה יותר לאט ומדדי הסוכר לא יעלו בפתאומית. 

הפירות הטובים ביותר בתזונה לחולי סוכרת מסוג 2 הם:
תותים, אוכמניות, פטל, תפוחים עם הקליפה, אפרסקים עם הקליפה, דובדבנים, משמשים עם הקליפה, אגסים עם הקליפה, תפוזים, קיווי, בננות, ענבים ומלון. 

פירות שיש להימנע מהן ככל הניתן:
פירות יבשים, פירות משומרים, מיצי פירות, פירות בקופסת שימורים עם סירופ מתוק. 

מהו השומן שיש לצרוך במצב של סוכרת מסוג 2? 
שומן אינו האויב! למעשה, אכילת שומן בריא בצורה מתונה מסייעת בשמירה על המשקל ואף תורמת לאיזון רמות הסוכר בדם. המפתח הוא להבחין בין שומן טוב לשומן רע. שומן טוב הוא שומן חד בלתי רווי שמקורו מן הצומח נמצא באבוקדו, שקדים, ופקאן. בנוסף,שומן רב בלתי רווי נמצא באגוזי מלך וזרעי חמניות שעוזרים בהורדה של כולסטרול רע. לעומת זאת שומן רווי ושומן טראנס אינם בריאים לתפקוד הלב ופוגעים בבריאות באופן כללי. יש להימנע מאכילת שומן זה ולבדוק את המרכיבים שעל המזונות הארוזים. 

המזונות המכילים שומן בריא הם:
אבוקדו, אגוזים לא קלויים כמו שקדים, פקאן, אגוזי מלך ופיסטוק, ממרח אגוזים, זיתים, אדממה, שמן מן הצומח כמו שמן זית ושמן חמניות, זרעים כמו זרעי פשתה או זרעי חמניות, דגים כמו סלומון או טונה, טופו. 

המזונות המכילים שומן רע ושיש להימנע מהם:
אוכל מהיר, בשר בקר, חזיר, כבש או עגל. מוצרי חלב עתירי שומן, שמן קוקוס ושמן דקלים, חטיפים ארוזים כמו תפוצ'יפס, מאפים מעובדים כמו עוגות, עוגיות, מאפינס וכו.